info@pozitiv.nl
06 55135323
Google Analytics verzorgt door POZITIV Webdesign

Google Analytics

Waarom is Google Analytics belangrijk voor jouw onderneming?

Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van je bezoekers. De volgende zaken kun je makkelijk meten:

Wie heeft jouw website bezocht?

Met Google Analytics krijg je inzicht waar jouw bezoekers vandaan komen. Je kunt zien uit welk land, uit welke provincie en welke plaats je bezoekers komen. Tevens kun je zien wat voor scherm, wat voor browser, wat voor schermresolutie jouw bezoekers gebruiken.

Deze informatie is zeer nuttig om je website te optimaliseren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde schermresoluties en bepaalde browsers niet meer te ondersteunen omdat jouw bezoekers deze toch nauwelijks gebruiken.

Wat doen ze op je website?

Het gedrag van je bezoekers kun je precies monitoren. Hoe lang blijven bezoekers op je website? Welke pagina’s worden bekeken? Wat is de bounce rate van mijn website/ pagina’s? Waar verlaten bezoekers mijn website?

Met deze informatie kun je je website optimaliseren. Onderzoek welke content (pagina’s) het goed doen en doe hier meer van. Verbeter de pagina’s waar veel bezoekers afhaken of pagina’s die slecht bezocht worden.

Wanneer komen ze op je website?

Kijk naar de drukste dagen/ tijdstippen van je website.  Deze informatie kun je gebruiken om een tijdstip te bepalen wanneer je je blogs publiceert.

Waar komen je bezoekers vandaan?

Bezoekers kunnen via verschillende bronnen op je website komen. Met Google Analytics kun je zien of bezoekers via zoekmachines, direct (tikken jouw website url in), via betaald adverteren (bijvoorbeeld Google Adwords), via Social Media of via een andere website op jouw website terecht komen.

Met deze informatie kun je beslissingen nemen met welke bronnen je verder gaat. Als bijvoorbeeld blijkt dat je heel veel bezoekers via SEO op je website krijgt, kun je er voor kiezen om je hier meer op te richten. Andersom geldt natuurlijk dat je afscheid neemt van bronnen die geen rendement opleveren.

Hoe haal ik mijn conversies?

Het meten van je doelen (=conversie) is misschien nog wel het meest interessante onderdeel van Google Analytics. Als je bijvoorbeeld met jouw website als doel hebt om offerte aanvragen binnen te halen, dan kun je dit als doel in Google Analytics instellen. Elke keer dat er een offerte aanvraag gedaan wordt, is een doel bereikt. Je kunt zien via welke bron het behaalde doel tot stand is gekomen en met deze informatie kun je je website weer verder optimaliseren.